ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Проблема чистого, здорового і безпечного навколишнього
середовища стосується кожного. Саме тому громадськість є одним з найбільших
суттєвих ресурсів, які нація може використовувати для розвитку і впровадження
права і політики охорони навколишнього середовища. Охорона навколишнього
середовища – це процес, що вимагає узгодження дій уряду, громадян та
промисловості. Залучення до цього процесу громадськості може принести користь
кожній з категорій, і що найбільш важливо, всьому суспільству в цілому.
Навчальна програма спрямована на розвиток громадської
активності учнівської молоді та викладається для вихованців Екологічного центру
Рівненського міського Палацу дітей та молоді
(учнів 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів).
Мета програми –
формування компетенцій, необхідних для
організації соціально-екологічної діяльності задля покращення довкілля та
сталого розвитку.
Основні завдання:
– ознайомити із правовими засадами та
організацією громадської екологічної діяльності;
– навчити володінню технології проектування;
– сформувати практичні навички соціально-екологічної
діяльності;
– розвинути позитивні якості особистості:
відповідальність за результат власної діяльності, наполегливість у досягненні
мети;
– сприяти соціалізації засобами екологічної
діяльності та професійному самовизначенню.
Навчальна програма передбачає один рік навчання,
розрахована на 216 год. на рік, 6 год. на тиждень, та складається з двох
частин. Перша частина – «Людина-суспільство-середовище», розрахована на 144 год.
При викладанні теоретичного матеріалу основну увагу пропонується зосередити на
встановленні зв’язків в системі «людина-суспільство-середовище», які
відображають взаємозалежність природи та суспільства, й на ролі свідомої
діяльності людини, спрямованої на гармонізацію цих зв’язків.
Також у
програмі розглядаються питання про роль громадськості в охороні навколишнього
середовища, правову базу громадської екологічної діяльності, форми взаємодії
громадськості з владними структурами та основні засоби впливу громадськості на
прийняття рішень щодо соціально-екологічного розвитку міста, регіону та країни.
В практичному розділі програми вихованцям пропонується підготувати та
реалізувати соціально-екологічні проекти, спрямовані на покращення довкілля.
Програма передбачає широке впровадження інтерактивних
форм навчання: мозковий штурм, дебати, круглий стіл, дискусія, рольові, ділові
та організаційно-діяльнісні ігри, через які відбувається ефективне опрацювання
теоретичного матеріалу, формування особистого ставлення до екологічних проблем
та становленню активної громадської позиції. Роль педагога при цьому полягає у
фасилітації, створенні умов для підвищення процесів генерації ідей, аналізу
ситуацій, визначення проблеми та пошуку шляхів її вирішення.
Основну частину навчальної
програми складають практичні заняття, які передбачають підготовку та проведення
загальноміських екологічних акцій, конкурсів, форумів тощо. Особлива увага
приділяється теорії та практиці соціально-екологічної проектної діяльності, де
розглядаються основні складові проекту, менеджмент проекту, пошук фінансування
та партнерів, робота із громадою та ЗМІ. Підсумком є написання та реалізація
проектів в рамках міського Місячника довкілля.
Друга частина програми – «Практична та соціально-екологічна діяльність»,
розрахована на 72 год. (з розрахунку 8 год. один раз на місяць). Практична та
соціально-екологічна діяльність передбачає участь у міжнародних та
всеукраїнських екологічних кампаніях, проведення екологічних акцій та
реалізацію проектів, спрямованих на збереження біорізноманіття, пом’якшення
змін клімату, впровадження технологій сталого розвитку, соціальну інтеграцію та
підвищення громадянської відповідальності молоді. Практична екологічна
діяльність може проводитись як в межах міста, так і в межах району або області
під час одноденних виїздів. Для
підвищення ефективності програми доцільно налагодити контакти з громадськими
організаціями, які мають досвід у соціально-екологічній діяльності.
Дану програму можна
використовувати в індивідуальній роботі з соціально-активними підлітками та
молоддю для організації й проведення екологічних акцій та заходів.
Вищий рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
з/п
|
Т
е м и
|
Кількість
годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1.
|
Вступ
|
2
|
-
|
2
|
2.
|
Міжнародні правові аспекти участі громадян в охороні довкілля
|
4
|
-
|
4
|
3.
|
Правові інструменти та засоби їх використання громадськістю України
|
6
|
4
|
10
|
4.
|
Форми організації екологічних акцій
|
18
|
50
|
68
|
5.
|
Соціально-екологічне проектування
|
10
|
48
|
58
|
6.
|
Практична та соціально-екологічна діяльність
|
-
|
72
|
72
|
7.
|
Підсумок
|
2
|
-
|
2
|
Разом
|
46
|
170
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступ.
Роль громадськості в охороні навколишнього середовища (2 год.)
Активність громадян як запорука збереження довкілля.
Роль неурядових екологічних організацій. Екологічні проблеми та роль неурядових.
Діяльність громадськості Європи: політичні механізми, юридичний процес,
громадянський форум.
Тема
1. Міжнародні правові аспекти участі громадян в охороні довкілля (4 год.)
Теоретична
частина. Конвенція про
біорізноманіття, Конвенція про транскордонне забруднення повітря, Конвенція про
оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному аспекті. «Порядок
денний на ХХІ століття».
Тема
2. Правові інструменти та засоби їх використання громадськістю України (8 год.)
Теоретична
частина. Організаційно-правові
аспекти участі громадян в охороні довкілля. Закони України «Про охорону
атмосферного повітря», «Про тваринний світ», «Про природно-заповідний фонд
України», «Про екологічну експертизу», Конституція України «Про охорону навколишнього природного
середовища». Закон України «Про об’єднання громадян», «Про інформацію» тощо. Правила
оформлення, подання скарг та запитів до державних органів управління.
Практична частина. Виявлення та класифікація фактів порушення
чинного Законодавства. Оформлення та подання скарг та запитів.
Тема
3. Форми організації екологічних акцій (68 год.)
Теоретична
частина. Екологічні акції:
мета, стратегія, тактика. Форми проведення акцій та кампаній. Підготовка,
проведення акцій, підведення підсумків. Теорія та практика інформаційних акцій:
звернення, петиції, листівки, плакати, повідомлення, прес-релізи, інтерв’ю,
теле-, радіо сюжети, статті. Правові аспекти проведення громадських акцій.
Практична
частина. Підготовка та
проведення акцій: «Не пали листя, не шкодь собі та природі», «Всесвітній день туризму», «Очистимо планету
від сміття», «Не рубай ялинку», «Нагодуй синичок», «День волонтера»,
«Всесвітній день збереження водно-болотяних угідь», «Зустріч птахів», «День
Землі», «Година Землі», «Марш парків», «День Чорного моря», «День збереження
морських ссавців», «День відмови від паління», «Збережемо анемону», «Живе
дерево» тощо. Підготовка та проведення конкурсів: «Домашній зоопарк», «Замість
ялинки – зимовий букет», «Пташиний ярмарок», «Весняний переліт», «Намалюю світ
тварин», «І будуть жити на Землі – і соловей, і жук!», «Великому киту – велике
плавання», «Вільний політ», «Велика вода малої річки», «Пташина оселя», «Казки
старого дуба», «Могутній дуб – краса і велич лісу», «Подорож Краплинки», «Ключ
від парку» тощо.
Тема
4. Соціально-екологічне проектування (58 год.)
Теоретична
частина. Проект. Визначення
мети, завдань та методів реалізації проекту. Засоби реалізації проекту. Етапи
проекту. Загальні критерії оцінки проекту. Форма анкети-заявки. Рівні
фінансування. Порядок подання заявок на отримання фінансування.
Практична
частина. Аналіз місцевих
екологічних проблем. Збір інформації. Пошук шляхів вирішення проблеми. Розробка
проекту: визначення мети, завдань, форм та методів. Підготовка та реалізація
проекту. Підведення підсумків. Екологічні проекти: «Зелена латка на сірому
місті», «Старі дерева нашого міста», «Зелене світло велосипедному руху», «Живе
дерево» «Просвітницький тур «Сміття – ресурс!», «Еколого-просвітницьке
виховання учнівської молоді», «Молодь за збереження клімату!» тощо.
Тема
5. Практична та соціально-екологічна діяльність (72 год.)
Практична
частина:
1. Проведення заходів в рамках екологічного проекту («Живе дерево», «За
збереження урочища «Бармаківське», «Річка Устя: минуле, теперішнє, майбутнє»
тощо) – вересень.
2. Участь, організація та координація міжнародних, всеукраїнських та
регіональних акцій та проектів на території
Рівненської області («350 org.» – акції міжнародного кліматичного руху,
«Соціальна інтеграція та розвиток громадянської молоді в Україні» тощо) –
жовтень.
3. Організація та проведення широкомасштабних загальноміських
екологічних акцій («День без автомобіля», «Клімат змінюється – час діяти разом», «День
без покупок», «Енергозбереження плюс» тощо) – листопад.
4. Екологічна акція до «Міжнародного дня волонтера» – грудень.
5. Великий зимовий облік птахів
– січень.
6. Проведення акції «Дихання міста» – лютий.
7. Реалізація проекту «Об’єднаймо зусилля задля збереження та
відтворення дубів Європи» із відтворення ділянки дубових насаджень в
Рівненській області – березень.
8. Екологічна акція «День у захист Рік, Води і Життя» із впорядкування та
облаштування джерел, берегів малих річок Рівненської області – квітень.
9. Реалізація проекту із впорядкування та облаштування
природно-заповідних об’єктів Рівненської області – травень.
Підсумок
(2 год.)
Захист екологічного проекту.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці
мають знати:
– основні принципи сталого розвитку, його
складові та технології;
– основні положення муніципальної програми
сталого розвитку;
– основні фактори антропогенного впливу на
навколишнє природне середовище;
– причини, можливі наслідки та шляхи вирішення
екологічних проблем;
– основні законодавчі акти, що регулюють
господарську діяльність людини;
– форми та методи громадської екологічної
діяльності;
– досвід міжнародної громадської діяльності в
напрямку збереження довкілля та сталого розвитку;
– міжнародні екологічні організації;
– компоненти соціально-екологічного
проектування.
Вихованці
мають вміти:
– складати запити до державних органів влади;
– писати листівки, повідомлення, статті,
звернення;
– оформлювати інформаційні стенди;
– брати і давати інтерв’ю;
– виступати в засобах масової інформації;
– складати план підготовки та проведення
екологічних акцій;
– налагоджувати контакти з молодіжними
екологічними організаціями;
– розробляти соціально-екологічні проекти
відповідно до схеми планування та етапів реалізації;
– складати заявки та звіти щодо проектної
діяльності;
– впроваджувати технології сталого розвитку в
проектну діяльність;
– залучати
волонтерів;
– проводити круглі столи, дискусії, дебати;
– проводити масові заходи для учнів
загальноосвітніх навчальних закладів.
Вихованці
мають набути досвід:
–
виявлення
та аналізу місцевих екологічних проблем;
– застосовування
правових документів для розв’язання екологічних проблем;
– роботи з представниками громади міста, органів влади, ЗМІ, громадськими організаціями, науковими інституціями;
– організації громадської екологічної діяльності;
– соціально-екологічного проектування;
– реалізації соціально-екологічних проектів на місцевому рівні.
– роботи з представниками громади міста, органів влади, ЗМІ, громадськими організаціями, науковими інституціями;
– організації громадської екологічної діяльності;
– соціально-екологічного проектування;
– реалізації соціально-екологічних проектів на місцевому рівні.
ЛІТЕРАТУРА
1. Барбашова Н. В. Екологічне право України :
навч. посіб. / Н. В. Барбашова. – Донецьк : Апекс, 2003. – 391 с.
2. Борейко В. Е. Пути и методы природоохранной
пропаганды / В. Е. Борейко. – К., 1996. – 2008 с.
3. Гиренок Ф. И. Экология, цивилизация, ноосфера
/ Ф. И. Гиренок. – М. : Наука, 1987. – 182 с.
4. Гирусов Э. В. Основы социальной экологии : учеб. пособ. / Э. В. Гирусов. – М. : РУДН, 1998. – 172 с.
5.
Декларація
Ріо-де-Жанейро з навколишнього середовища та розвитку станом на 14 червня 1992
р. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_455, вільний. – Назва з екрана.
6. Екологічна антологія. – М., 1992. – 272 с.
7. Зазуліна Л. В. Педагогічні проекти :
науково-метод. посіб. /
Л. В. Зазуліна. –
Кам'янець-Подільський : Абетка-НОВА, 2006. – 40 с.
8. Інноваційні технології навчання в сучасній
школі [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.social-science.com.ua/jornal_content/263/cd3fb6ced694e820d6628f476500181b,
вільний. – Назва з екрана.
9. Конвенція про доступ до інформації, участь
громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що
стосуються довкілля станом на 25 червня 1998 р. (з поправками, внесеними
Рішенням від 27 травня 2005 р. № II/1) / Офіційний вісник України. – 2010. – №
33. – Ст. 1191.
10. Основи загальної екології / Г. О. Білявський,
М. М. Падун, Р. С. Фурдуй.
– К. : Либідь, 1995. – 368 с.
11.Перспективні
освітні технології : науково-метод. посіб. /за ред. Г. С. Сазоненко. – К. : Гопак, 2000. –
560с.
12. Полат Е. Что такое проект? / Е.Полат, И. Петрова, М. Бухаркина, М. – Відкритий урок, 200. – № 5-6.
13. Про об’єднання громадян : Закон України за
станом на 16 червня 1992 р. № 2460-XII [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi, вільний. – Назва з екрана.
Немає коментарів:
Дописати коментар