ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Чим повніше
використовуються природні ресурси, тим ощадливіше слід ставитися до їх
експлуатації, особливо якщо йдеться про невідновлювальні природні ресурси.
Незважаючи на те що кількість розвіданих копалин збільшується як загалом, так і
в розрахунку на душу населення, існує загроза їх виснаження ще перед тим, як
буде здійснений перехід на використання нових джерел енергії. В зв'язку з цим
раціональне використання і відтворення природних ресурсів стає однією з
найбільш актуальних проблем людства. Поряд з глобальним, проблема охорони
навколишнього середовища і раціонального використання природних ресурсів має
яскраво виражений регіональний характер і відіграє особливу роль в інтенсифікації
виробництва на основі прискорення науково-технічного прогресу.
Раціональне
природокористування має забезпечити повноцінне існування і розвиток сучасного
суспільства, і при цьому зберегти високу якість природного середовища задля
збереження довкілля та сталого розвитку.
Елективний курс
«Раціональне природокористування та ресурсозбереження» викладається для учнів
6-7 класів загальноосвітніх навчальних закладів, що займаються в екологічному
«Тренінг-центрі» Рівненського міського Палацу дітей та молоді.
Мета програми - ознайомити широке коло учнів
загальноосвітніх навчальних закладів із технологіями раціонального використання
природних ресурсів задля збереження довкілля та сталого розвитку.
Основні завдання:
-ознайомити із основними групами
природних ресурсів та шляхами їх виснаження;
-ознайомити із заходами
збереження природних ресурсів;
- навчити володінню технології
проектування;-сформувати практичні навички раціонального використання природних ресурсів на побутовому рівні;
-розвинути позитивні якості особистості: відповідальність за збереження природних ресурсів;
-сприяти впровадженню технологій ресурсозбереження.
Програма
елективного курсу передбачає один рік навчання та розрахована на 27 год. (9 занять по 3 год. в місяць).
Програма спрямована
на засвоєння учнями знань про виникнення надзвичайних екологічних ситуацій,
пов’язаних із людською діяльність, які ведуть до погіршення стану більшості
екосистем біосфери, істотне зменшення біорізноманіття, катастрофічне виснаження
грунтів і мінеральних ресурсів за небаченої забрудненості гідросфери та
атмосфери.
Основна увага приділяється виявленню причин
впливу та пошуку компенсаційних заходів задля покращення довкілля; питанням
раціонального використання природних ресурсів Землі й ресурсозбереження в
аспекті збереження екосистем.
Заняття
побудовані у вигляді тренінгів та проходять з використанням різноманітних форм
діяльності (в т.ч. інтерактивних). Позитивний результат дає використання таких
форм як: мозковий штурм, коло знань, прес-конференція, театр, ігри, шкала думок,
сонечко, метод асоціацій, килим ідей, інтерв’ю тощо.
Найбільш
дієвою формою усвідомлення учнями принципів раціонального природокористування
та ресурсозбереження є конструктивні ігри «Острів мангровий», «Чи вистачить на
всіх?» тощо. В таких іграх учням пропонується природно-соціальне середовища, як
поля взаємодії «людини-суспільства-природи». Такі ігри підштовхують до пошуку оптимальних
технологій взаємодії суспільства та природи, дають можливість розробити
перспективне планування відповідно до
принципів сталого розвитку, при якому досягається баланс між задоволенням
потреб та збереженням середовища існування.
Підсумковим
заняттям елективного курсу є створення учнями власного «продукту» – проекту
«Ось моє село». Під час розробки проекту учні стають учасниками процесу урбанізації. У стислий час вони
проходять послідовні етапи: визначення потреб, пошук об'єктів
природно-соціального середовища, які можуть задовольнити ці потреби, визначення
видів діяльності для задоволення потреб,
прогнозують та аналізують наслідки діяльності в навколишньому середовищі,
розробляють перспективний план розвитку взаємовідносин. Учні виступають
своєрідним «конструктором нової цивілізації».
Основний рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
з/п
|
Теми
|
Кількість
годин
|
1.
|
Вступ
|
3
|
2.
|
Екосистема як основа організації біосфери
|
3
|
3.
|
Раціональне використання земельних ресурсів
|
3
|
4.
|
Раціональне використання мінеральних ресурсів
|
3
|
5.
|
Раціональне використання біологічних ресурсів
|
3
|
6.
|
Раціональне використання водно-болотяних угідь
|
3
|
7.
|
Енергозбереження – шлях до раціонального використання невідновлюваних природних ресурсів
|
3
|
8.
|
Побутові відходи – вторинний природний ресурс
|
3
|
9.
|
Підсумок
|
3
|
Разом
|
27
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступ (3 год.)
Природні ресурси
Землі. Поняття природні ресурси. Класифікація природних ресурсів. Первинні та
вторинні природні ресурси. Сюжетно-рольова гра «Розмова природних ресурсів».
Тема 1. Екосистема як основа організації біосфери (3
год.)
Екологічні
фактори. Поняття «екосистема». Трофічні зв’язки. Антропогенні фактори та їх
вплив на екосистему. Шляхи збереження
цілісності екосистеми.
Тема 2. Раціональне використання земельних ресурсів (3
год.)
Що таке земельні
ресурси. Використання земельних ресурсів. Шляхи раціонального використання
земельних ресурсів. Велика екологічна гра «Чи вистачить на всіх?». Розробка
проекту збалансованого розвитку території.
Тема 3. Раціональне використання мінеральних ресурсів
(3 год.)
Що таке
мінеральні ресурси. Виснаження мінеральних ресурсів. Шляхи раціонального
використання мінеральних ресурсів. Велика екологічна гра «Гірська промисловість
на Місяці».
Тема 4. Раціональне використання біологічних ресурсів
(3 год.)
Що таке
біологічні ресурси. Виснаження біологічних ресурсів. Баланс між використанням
біологічних ресурсів та їх збереженням. Сюжетно-рольова гра «Трагедія в Тіконьково».
Тема 5. Раціональне використання водно-болотяних угідь
(3 год.)
Болота –
унікальний природний ресурс, їх значення, використання та екологічні проблеми. Велика
екологічна гра «Острів мангровий». Розробка проекту збалансованого розвитку
боліт.
Тема 6. Енергозбереження – шлях до раціонального
використання не відновлювальних природних ресурсів (3 год.)
Роль енергії у
житті людини. Види ресурсів та енергії. Енергозбереження – екологічно чисте
«джерело» енергії. Раціональне використання невідновлювальних природних
ресурсів через впровадження технології енергозбереження. Велика екологічна гра
«Конструктори та раціоналізатори».
Тема 7. Побутові відходи – вторинний природний ресурс
(2 год.)
Поняття «побутові
відходи». Період розкладу побутових відходів. Види побутових відходів. Шляхи
поводження з побутовими відходами. Вторинна переробка побутових відходів.
Підсумок (3 год.)
Розробка
екологічного проекту «Ось моє село». Захист проектів.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Учні мають знати:
- класифікацію природних
ресурсів;
- шляхи збереження природних
ресурсів;
-основні екологічні проблеми
локального, регіонального та глобального рівнів;
- види джерел отримання
енергії, їх особливості;
- альтернативні джерела енергії
та їх переваги;
- способи побутового
заощадження енергії;
- види та властивості
мінеральних ресурсів, масштаби використання;
- співвідношення освоєних та
зарезервованих земель, необхідних для нормального функціонування біосфери;
- основні способи використання
земельних ресурсів;
- види біологічних ресурсів та
їх значення;
- поняття «біорізноманіття»;
- основні заходи охорони та
збереження біологічних ресурсів.
- фактори негативного впливу на
екосистеми;
- морфологічний склад побутових
відходів та їх властивості;
- способи поводження з відходами.
Учні мають вміти:
- визначати за класифікацією
природні ресурси;
- аналізувати екологічні
проблеми, з’ясовувати їх причини виникнення та прогнозувати можливі наслідки;
- розробляти способи
раціонального використання природних ресурсів;
- формувати навички життєдіяльності
з урахуванням впливу на довкілля;
- визначати побутові відходи за
морфологічним складом;
- відрізняти біодеградабільні
відходи від інших;
- орієнтуватись у маркуванні
виробів;
- проектувати.
Учні мають набути досвід:
- побутового енерго- та
ресурсозбереження;
- групової та командної
взаємодії для пошуку шляхів збереження природних ресурсів;
-перспективного проектування
збалансованого розвитку природних територій.
ЛІТЕРАТУРА
1.Екологія : навч. книга для
уч. загальноосвіт. школи / С. В. Анісімова, О. В. Рибалова, О. В. Поддашкін. –
К. : Грамота, 2001. – 136 с. – (серія «Екологія і здоров’я»).
2.Білявський Г. О. Основи
екології: теорія та практикум : навч. посіб. / Г. О. Білявський, Л. І.
Бутченко. – К. : Лібра, 2004. – 368 с.
3. Основи екологічних знань /
Г.О. Білявський, М. М. Падун, Р. С. Фурдуй. – К. : 1993. – 368 с.
4. Основи екологічних знань / Г.
О. Білявський, Р. С.Фурдуй, І. Ю.Костіков. – К. : Либідь, 2000. – 336 с.
5. Джигирей В. С. Екологія та
охорона навколишнього середовища : навч. посіб. / В. С. Джигирей. – К. :
Знання, 2006. – 203 с.
6. Магура Н. Л. Біологія
навколишнього середовища / Н. Л. Магура. – К., 2001. – 61 с.
7. Енергозбереження
та пом’якшення змін клімату. Посібник із раціонального використання енергії та
ресурсів і пом’якшення змін клімату для учнів загальноосвітньої школи / А. В. Праховник, Є М. Іншеков, В. І. Дешко та ін. – К. : ТОВ «Видавництво
«Телесик», 2008. – 120 с.
8. Экологическое
образование : учеб. пособ. для учителей-экологов. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://metalsrussia.com/enviroment/book.html, вільний. – Назва з екрана. – Электронная
версия печатной публикации.
Немає коментарів:
Дописати коментар