НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА «ЕКОЛОГІЯ РІВНОГО ТА СТАЛИЙ РОЗВИТОК»



ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Нагальною потребою ХХІ століття є формування такого  способу життя, системи цінностей, які стали б основою  довготривалого ощадливого розвитку  людства, і збереження природи вважалось таким  ж  важливим,  як і саме життя. Саме на таких засадах сформувалось поняття  сталий розвиток. Прийняття суспільством ідей сталого розвитку можливо тільки через систему освіти, яка здатна змінити масову свідомість людей, орієнтуючи їх на збереження природних і культурних цінностей, етичне, гуманне ставлення до життя.
Навчальна програма «Екологія Рівного та сталий розвиток» надає учнівській молоді можливості осмислити  провідні ідеї сталого розвитку, як визнаної сучасної стратегії розвитку цивілізації та практично діяти в заходах реалізації муніципальної програми сталого розвитку в соціальній, економічній та екологічній сферах.
Програма викладається для вихованців Екологічного центру Рівненського міського Палацу дітей та молоді (учнів 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів міста).
Мета програми – створення умов для формування екологічних компетенцій та розвиток соціально-особистісних навичок вихованців, необхідних для впровадження ідей сталого розвитку на муніципальному рівні.
         Основні завдання.
Навчальні:
  ознайомити з поняттями та знаннями щодо сталого розвитку, як визнаної стратегії розвитку цивілізації;
  ознайомити із соціально-політичними та економічними факторами  міст на прикладі Рівного;
сформувати знання щодо проблем, ресурсів розвитку міста, антропогенного впливу на навколишнє середовище і
сприяти оволодінню знаннями та навичками, які необхідні для проведення моніторингових досліджень навколишнього середовища;
сприяти набуттю навичок практичної діяльності задля покращення довкілля та сталого розвитку.
Виховні:
допомогти усвідомити власну роль в покращенні майбутнього та тісний взаємозв’язок між економікою, природою та суспільством;
  виховати громадянську відповідальність за стан навколишнього середовища, свого здоров’я та здоров’я інших людей;
сформувати систему ціннісних орієнтирів, почуття патріотизму та любові до своєї малої Батьківщини.
Розвивальні:
розвинути вміння самостійно здобувати необхідні знання, працювати з інформацією, формувати висновки, виявляти проблеми та шукати шляхи їх та вирішення;
стимулювати аналітичне, творче та критичне мислення;
розвинути здібності приймати та здійснювати зміни, робити вибір, бути відповідальним за результати власних дій;
сформувати вміння виявляти причинно-наслідкові зв’язки екологічних порушень в міському середовищі;
розвинути мотиваційну сферу особистості як фактору підвищення зацікавленості до вивчення проблем, активному пошуку рішень;
вдосконалити комунікативні навички та досвід співробітництва в групі, колективні, навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій.
Навчальна програма передбачає один рік навчання, розрахована на 216 год. на рік, 6 год. на тиждень, та складається з двох частин. Перша частина – «Теоретичні засади сталого розвитку міста Рівного», розрахована на 144 год.
При викладанні теоретичного матеріалу основну увагу пропонується зосередити на встановленні зв’язків в системі «людина-суспільство-середовище», які відображають взаємозалежність природи та суспільства, й на ролі свідомої діяльності людини, спрямованої на гармонізацію цих зв’язків. Навчальний курс дає можливість отримати знання із урбоекології та переосмислити світоглядні, культурні орієнтири вихованців. Особливий акцент варто поставити на тому, що сталий розвиток – комплексне поняття, яке включає в себе задоволення потреби сучасного суспільства, не ставлячи під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти свої потреби, узгодження стилю життя з екологічними можливостями регіону, обмеження в експлуатації природних ресурсів, які пов’язані із здатністю біосфери справлятися із наслідками людської діяльності, узгодження росту чисельності населення з виробничим потенціалом біосфери.
Зміст програми  розкривається через інтерактивну, ігрову та навчально-дослідницьку діяльність (екологічний моніторинг). Для цього пропонуються наступні інтерактивні методи: комунікаційні ігри, імітаційні ігри, моделювання соціально-екологічних ситуацій. Для використання таких методів педагог створює ситуації, в яких ставляться дискусійні проблеми програми. Для кращого засвоєння програми рекомендується використання інтерактивних форм навчання: круглих столів, дискусій, рольових, ділових та організаційно-діяльнісних ігор, через які відбувається ефективне опрацювання теоретичного матеріалу.
Теоретичні заняття пропонується поєднувати з практичними. Практичні заняття із дослідження міського середовища можуть проходити у формі короткотривалих практикумів. Так в окремих темах можуть бути використані практичні та лабораторні роботи із визначення вмісту речовин-забруднювачів в повітрі, ґрунтах, воді та продуктах харчування. Першу частину курсу рекомендується доповнити екскурсіями. В програмі запропоновано можливі варіанти на вибір.
         Друга частина програми – «Екологічний практикум» – розрахована на 72 години на рік (з розрахунку 8 год. один раз на місяць). Практикум проводиться в міській та приміській зонах. Під час практикуму відбувається безпосереднє спілкування з природою, набуття навичок наукового експерименту, розвивається спостережливість, пробуджується інтерес до вивчення та пізнання конкретних екологічних ситуацій, їх аналізу та пошуку рішення проблеми, набувається досвід співробітництва для досягнення гідної мети. Об’єктами досліджень із програми екологічного практикуму можуть бути ключові ділянки, окремі екологічні системи.

Основний рівень

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН



з/п
Т е м и
Кількість годин
теоретичних
практичних
усього
1.
Вступ
2
-
2
2.
Особливості цивілізації  ХХІ століття
4
2
6
3.
Рівне – древнє та сучасне місто
4
4
8
4.
Природні та соціально-економічні фактори формування міського середовища
22
12
34
5.
Управління міським середовищем
10
8
18
6.
Місто майбутнього: від мегаполісу до екополісу
8
8
16
7.
Екологічний моніторинг
12
20
32
8.
Екскурсії
-
26
26
9.
Екологічний практикум
-
72
72
10.
Підсумок
2
-
2

Разом
66
150
216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ
         Вступ (2 год.)
         Сталий розвиток - глобальна стратегія розвитку сучасного суспільства.

Тема 1. Особливості цивілізації ХХІ століття (6 год.)
Теоретична частина. Екологічні кризи в історії розвитку цивілізації. Третє тисячоліття: видатні успіхи в економіці та екологічна криза. Світоглядні витоки глобальної екологічної кризи. Шлях від екологічних криз та катастроф до сталого розвитку. Освіта для сталого розвитку.
Практична частина. Комунікаційні ігри із вироблення навичок ефективної роботи в команді – «Політ на Місяць»,  «Будуємо дорогу», «Політ на повітряній кулі».
Тема 2. Рівне – древнє та сучасне місто (8 год.)
Теоретична частина. Історія Рівного – від поселення до міста. Становлення Рівного як міста від 13 до ХХІ століття. Характеристика економіко-географічного положення міста. Культурно-історичне середовище міста.
Практична частина. Фотографування об’єктів міського середовища; збір історичних фотоматеріалів; оформлення фотоекспозиції «Рівне – древнє та сучасне місто»; екскурсія в історичний відділ краєзнавчого музею.
Тема 3. Природні та соціально-економічні фактори формування міського середовища (34 год.)
Теоретична частина. Місто як урбоекосистема. Особливості міського середовища. Компоненти урбоекосистеми, їх класифікація та особливості. Закони оптимального розвитку міста. Характеристика компонентів міського середовища. Основні види впливу людини на навколишнє середовище в місті. Рельєф та геологічна будова Рівного. Корінні та сучасні ландшафти. Ґрунт міста. Тверді побутові відходи. Клімат та погода міського середовища. Атмосфера міста та джерела її забруднення. Гідрографічна сітка міста. Водні ресурси. Екологічний каркас міста. Біологічне різноманіття. Флора міста. Озеленення та видова екологія міста. Фауна міста. Функціональна та планувальна структура міста. Демографічні особливості сучасного Рівного. Економічна база міста. Зайнятість населення. Ресурсний цикл в місті.
Практична частина. Тематичні екскурсії містом; великі екологічні ігри «Життєвий цикл товару», «Всесвітнє рибальство», «Екологічний конструктор», «Екологічний слід».
Тема 4. Управління міським середовищем (18 год.)
Теоретична частина. Міська влада. Адміністративно-територіальний поділ Рівного. Енергетика і транспорт – системи життєзабезпечення міських мешканців. Водопостачання населення. Якість води. Якість міського середовища. Вплив якості міського середовища на здоров’я людини. Природоохоронна діяльність. Генеральний план розвитку Рівного.
Практична частина. Виконання проектної роботи «Екологічний паспорт району (школи, будинку)».
Тема 5. Місто майбутнього: від мегаполісу до екополісу (16 год.)
Теоретична частина. Рівне на шляху до європейської культури. Міста майбутнього: від мегаполісу до екополісу. Індикатори стійкого розвитку міст. Міста Європи за стійкий розвиток. Комплексна екологічна програма міста Рівного.
Практична частина. Виконання проектних робіт «Топоніміка міста, як відображення історичного багатонаціонального складу міста», «Індикатори стійкого розвитку школи», «Стійке міське поселення»; комунікативні ігри із розвитку навичок толерантної поведінки.
Тема 6. Екологічний моніторинг (32 год.)
Теоретична частина. Основи екологічного моніторингу. Інструмент моніторингу, оцінка фізичних параметрів атмосфери. Оцінка екологічного стану атмосфери методом біоіндикації. Попередній опис водойми. Органолептичні характеристики води. Оцінка стану водойми методом біоіндикації. Оцінка якості води методами кількісного та якісного аналізу. Вивчення складу та якостей ґрунту. Ґрунт як середовище існування живих організмів. Індикація ґрунту за біологічними об’єктами. Оцінка якості ґрунту методом хімічного аналізу. Оцінка стану і дигресії лісопаркових та паркових угруповань. Енерго- та ресурсозберігаючі технології. Екологічно-грамотний споживач товару. Урок-конференція «Комплексні дослідження міських екосистем».
Практична частина. Оцінка фізичних параметрів атмосфери; оцінка екологічного стану атмосфери методом біоіндикації; оцінка стану водойми методом біоіндикації; оцінка якості води методом якісного та кількісного аналізу; вивчення складу та властивостей ґрунтів;  індикація ґрунту із використанням крес-салату; оцінка якості ґрунтів методом хімічного аналізу; оцінка санітарного стану лісопаркових та паркових угруповань; аудит побутового енерго- та ресурсозбереження; екологічна експертиза продуктів харчування за етикеткою.
Тема 7. Екскурсії (26 год.)
Практична частина. Обласний краєзнавчий музей, ЗАТ «Бурштин», підприємство «Рівнеоблводоканал». Очисні споруди ПП «Азот». Державне підприємство «Держстандартметрологія», підприємство «Трест зеленого господарства», Приватне акціонерне товариство «Волинь-цемент», ПП «Рівне-Вторма», ВАТ «Фабрика нетканих матеріалів», деревообробне підприємство, метеостанція, аеропорт тощо.
Тема 8. Екологічний практикум (72 год.)
Практична частина:
1. Ознайомлення з природними умовами міста: рельєф, природні води, ґрунти, рослинний покрив, аборигенні та синантропні види рослин, тваринний світ міста – вересень.
2.Визначення якості природних вод (р. Устя, колодязі, свердловини, джерела – м. Рівне, села поблизу міста ) – жовтень.
3.Визначення якості повітря за допомогою природних індикаторів – лишайників (парк ім. Шевченка, гідропарк, зоопарк, мікрорайон Ювілейний, Північний, центр міста, с. Колоденка, с. Вересневе, с. Золотіїв, с. Шпанів, с.Бармаки, с. Городок) – листопад.
4.Визначення радіоактивності повітря в міській та приміській зоні – грудень.
5. Аудит використання енергії в побуті – січень.
6. Аудит використання води в побуті - лютий.
7.Визначення складу та властивостей ґрунтів у місті – березень.
8.Визначення рекреаційної дигресії лісопаркових та паркових  угруповань. Ознайомлення з принципами садово-паркової архітектури (Гощанський дендропарк, Березнівський дендропарк, Кременецький дендропарк) – квітень (на вибір).
9.Практична робота із посадки дерев та (або) створення малих форм зеленої архітектури – травень.

Підсумок (2 год.)
Підбиття підсумків.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
  основні поняття теорії сталого розвитку;
  особливості історичного становлення Рівного;
  особливості міських екологічних систем;
демографічні та соціально-економічні особливості Рівного;
  основні природні компоненти міського середовища;
  особливості міської флори та фауни;
   функціонально-планувальну структуру міста;
діючу модель управління середовищем міста;
методи та форми оптимізації систем життєзабезпечення мешканців міста.
Вихованці мають вміти:
працювати з інформацією (добувати з різних джерел, узагальнювати, аналізувати та систематизувати );
визначати окремі показники якості повітря за допомогою візуального, інструментального методів та методом біоіндикації;
  користуватись картографічним матеріалом;
проводити спостереження за кліматичними факторами міського середовища (температура повітря, атмосферний тиск, вологість повітря, напрямок вітру, типи хмар, кількість атмосферних опадів);
проводити біологічні спостереження за станом дерев, зміною щільності трав’яного покриву;
  визначати санітарний стан деревних насаджень;
проводити висадку дерев;
–  створювати малі форми зеленої архітектури;
проводити фотографування об’єктів міського середовища, створювати мультимедійні презентації або фотоекспозиції;
аналізувати та узагальнювати фактичний матеріал досліджень, готувати звіт.
Вихованці мають набути досвід:
оперування понятійним апаратом щодо «сталого розвитку»;
  визначення ресурсів розвитку міста, проблем та причинно-наслідкові зв’язки екологічних порушень в міському середовищі;
проведення моніторингових досліджень міського навколишнього середовища;
практичної діяльності задля покращення довкілля та сталого розвитку міста;
співробітництва в групі, колективні для конструктивного вирішення місцевих екологічних проблем.

ЛІТЕРАТУРА
1. Андриенко Т. Л. Геоботанические исследования : научная программа. 4.2 – гл. 4 / Т. Л.  Андриенко. – Мелитополь, 1995 – С.158-165.
2. Вальтер Г. Растительность земного шара: эколого-физиологическая характеристика / Г.  Вальтер. – М., 1968, - т.1. – 551 с.
3. Все про воду для майбутнього споживача. – Львів : ПП «Аніка-М», 2002. – 184с.
4. Гиренок Ф. И. Экология, цивилизация, ноосфера / Ф. И. Гиренок. – М. : Наука, 1987. – 182 с.
5. Гирусов Э. В. Основы социальной  экологии : учеб. пособ. /  Э. В. Гирусов.  – М. : РУДН, 1998. – 172 с.
6. Декларація Ріо-де-Жанейро з навколишнього середовища та розвитку станом на 14 червня 1992 р. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_455, вільний. – Назва з екрана.
7. Дослідницька робота школярів з біології : навчально-метод. посіб. / за заг. ред. к.б.н. С. М. Панченка, Л. В. Тихоненко. – Суми : ВТД «Університетська книга», 2008. – 368 с
8. Коротун І. М.  Географія Рівненської області / І. М.  Коротун, Л. К. Коротун. –  Рівне, 1996. – 274 c.
9. Кучерявий В. А. Природная среда города / В. А. Кучерявий . – Львів  :  Вища школа, 1984. – 144с.
10.    Методичний посібник з визначення якості води. – К., 2002. – 52 с.
11.   Методичні основи гідробіологічних досліджень водних екосистем. – К., 2002. – 68 с.
12.  Назарук М. М. Основи екології та соціоекології  : навч. посіб. – Вид. 2-ге, доп. / М. М. Назарук. – Львів : Афіша, 2000. – 256 с.
13.                    Назарук М. М.  Практикум із основ екології та соціології : навч. посіб.– Вид. 2-ге, доп.  / М. М.  Назарук, Б. В.  Сенчина. – Львів : Афіша, 2000. – 116 с.
14. Олійник В. М. Новітні технології в організації навчальної практики та екскурсій з біології / В. М.  Олійник. – Харків : Основа, 2004. – 144 с.
15.  Основи загальної екології / Г. О. Білявський,  М. М. Падун, Р. С.  Фурдуй. – К. : Либідь, 1995. – 368 с.
16. Программа GLOBE (глобальное обучение и наблюдения с целью улучшения окрежающей среды) : руководство для учителей. –  1997. – 782 с.
17. Пустовіт Г. П. Дослідницька робота учнів з екології в позашкільних установах : навч.-метод. посіб. / Г. П. Пустовіт. –  К. : АПН України, 1996. – 126 с.
18. Пустовіт Г. П. Екологічне виховання учнів 5-9 класів у позашкільних навчальних закладах : навч.-метод. посіб. / Г. П. Пустовіт. – Кіровоград : Поліграфічно-видавничий центр ТОВ «Імекс ЛТД», 2003. – 146 с.

 ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
                  набір індикаторного паперу або рH- метр ;
                  секундомір, рулетка 5м, солемір, клінометр,* денситометр,* гербарна сітка,* сачок,* рамка 1м х1м,* термометри водяний та повітряний, опадомір,* психрометр, диск Секки;*
                  хімічний посуд( пробірки, стакани, воронка);
                  диктофон, фотоапарат або відеокамера;комп’ютер, підключений до мережі Інтернет; радіометричний прилад «Прип’ять»;
                  визначники флори та фауни України; карти Рівненської області М 1:10000;1:25000;
* - ці інструменти та прилади можуть бути виготовлені власноруч.

Немає коментарів:

Дописати коментар